Po kliknięciu w niebieski punkt na wykresie zobaczą Państwo zmianę jaka nastąpiła dla danego wskaźnika od 2020 r.
Z analizy wynika, że pozycja obszaru budżetowego na tle grupy porównawczej jest przeciętna i w stosunku do 2023 r. uległa korzystnej poprawie.
Najbardziej sprzyjającą pozycję na tle grupy (aczkolwiek jego pozycja pogorszyła się w stosunku do 2023 r.) zajął wskaźnik obrazujący nadwyżkę operacyjną pomniejszoną o spłatę długu w przeliczeniu na 1 mieszkańca, mimo tego, że średnia za lata 2022-2024 nominalnie znacznie się obniżyła w stosunku do lat poprzednich i osiągnęła wartość ujemną. Generalnie wskaźnik ten określa poziom środków własnych pozostających po spłacie długu, które mogą być przeznaczone jako wkład własny na realizację inwestycji. Oznacza to, że w grupie porównawczej gminy borykają się ze znacznie wyższym deficytem. Sprzyjająca sytuacja dotyczyła również wysokości kwoty długu przypadającej na 1 mieszkańca, która nominalnie nie zmieniła swojej wartości w porównaniu do poprzedniego okresu.
Należy zwrócić uwagę na wskaźniki, które znalazły się w najbardziej niekorzystnym położeniu na tle grupy i wymagają aktywności Władz. Dotyczy to udziału wydatków na wynagrodzenia w wydatkach bieżących oraz udziału procentowego wydatków majątkowych w wydatkach ogółem. Uwagi wymaga również wskaźnik powiązany z poprzednim obrazujący wydatki majątkowe na projekty z UE przypadające na 1 mieszkańca. Wszystkie te wskaźniki mają niesprzyjające położenie na tle grupy porównawczej.