do roku 2023
W 2024 r. na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej wydatkowano 1.931.906,39 zł. Ponad 95% wydatków stanowiły środki przeznaczone na zadania bieżące. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (792.919,12 zł) oraz działalność Straży Miejskiej (715.731,32 zł). Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2024 r. przedstawiono poniżej.
Liczba wniosków do sądu
w 2024 r.
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2024 r.
Liczba udzielonych pouczeń w 2024 r.
Liczba dostarczonych przesyłek poleconych, listów i wartości pieniężnych w 2024 r.
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2024 r.
Liczba przeprowadzonych z Policją działań porządkowych w 2024 r.
pozostała Aktywność Straży Miejskiej w 2024 r.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej zlecali i w miarę możliwości nadzorowali pracę przy czynnościach porządkowych, wykonywanych przez osoby interwencyjne, na rzecz Miasta i Gminy Kluczbork.
Kontrolowano place zabaw, boiska oraz miejsca przebywania dzieci i młodzieży pod kątem porządku i bezpieczeństwa w tych miejscach.
Strażnicy odłowili bezpańskie psy w ilości 41 szt. i przewieźli do azylu w Bogdańczowicach, przekazano ok. 5 kotów bezpośrednio do adopcji lub pod opiekę do stowarzyszeń czynnie uczestnicząc w programie zapobiegania bezdomności zwierząt w naszej gminie. W zakresie padłych zwierząt (padliny) kontaktowano się z właściwą firmą utylizacyjną i nadzorowano odbiór.
Dokonano kontroli posesji wiejskich pod kątem stosowania się do uchwały Rady Miejskiej o utrzymaniu porządku i czystości na terenie Gminy Kluczbork. Skontrolowano ok. 50 posesji i punktów handlowych sprawdzając posiadanie kubłów na śmieci oraz rachunki z wywozu nieczystości ciekłych. W wyniku kontroli w zw. z art. 10 UCPG ukarano 1 osobę (brak aktualnej deklaracji). Przeprowadzono ok. 16 kontroli palenisk (w tym ukarano 2 osóby z art. 191 ustawy o odpadach). Dokonano 27 kontroli kompostowników w miejscowości Krzywizna.
Współpracowano ze wszystkimi wydziałami Urzędu Miejskiego w zakresie kontroli czystości posesji, dostarczania przesyłek poleconych, a także konwojowania listów wartościowych i wartości pieniężnych.
Współpracowano z WSOiO w zakresie spraw dotyczących wymeldowań i przeprowadzono w tym zakresie 79 wywiadów sporządzając z nich stosowne notatki.
Współpracowano z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie przeciwdziałania bezdomności oraz pomocy osobom życiowo nieporadnym w wyniku czego 3 osób odwieziono do ośrodków w Bielicach i Pępicach. W okresie zimowym kontrolowano miejsca gdzie mogą przebywać osoby bezdomne oraz sprawdzano wszelkie sygnały w tym zakresie. Dokonano kilkudziesięciu konwojów wartości pieniężnych dla OPS w Kluczborku oraz UM i MZOK w Kluczborku.
Współpracowano z Miejskim Zarządem Obiektów Komunalnych w zakresie egzekwowania porządku na terenach przez nich administrowanych oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom MZOK podczas komisyjnych otwarć mieszkań będących w ich zasobach, Kontrolowano prawidłowość w wykorzystaniu lokali komunalnych (7).
W okresie wiosenno – jesiennym kontrolowano w różnych porach dnia kluczborski zalew, Kluczborskie Centrum „Bajka” park miejski, park „Dzierżona” i Rynek pod kątem porządku i bezpieczeństwa, przeciwdziałaniu aktom wandalizmu oraz spożywaniu alkoholu w miejscach zabronionych min. z wykorzystaniem monitoringu miejskiego (Współpraca z Wodami Polskimi, PZW oraz KPP).
Reagowano na łamanie przepisów ruchu drogowego min. pomijanie znaku B-1 w Rynku i ul. Piłsudzkiego, Krakowska.
Współpracowano z Zarządami Nieruchomości w zakresie pomocy w egzekwowaniu porządku i czystości na terenach przez nich administrowanych.
Współpracowano z innymi komendami SM w zakresie pomocy prawnej dot. przesłuchań sprawców wykroczeń z terenu gminy Kluczbork popełniających wykroczenia na terenach całej Polski i odwrotnie.
Współpracowano z inkasentami MZOK pobierającymi opłaty targowe na targowisku miejskim oraz w zakresie egzekwowania opłat od osób uchylających się od wniesienia stosownej za parkowanie.
Współpracowano z Strażą Graniczną w zakresie wymiany informacji o obcokrajowcach przebywających na terenie naszej Gminy oraz Służb celno-skarbową w zakresie zbiórek charytatywnych dokonywanych na terenie miasta i gminy.
SM angażowała się w realizowanie nowego systemu gospodarowania odpadami na terenie Gminy Kluczbork poprzez kontrole poszczególnych posesji i podmiotów gospodarczych zgodnie z otrzymanym wykazem z Wydziału Ochrony Środowiska.
Współpracowano z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za zabezpieczenie przeciwpowodziowe na terenie naszej gminy (kontrola cieków wodnych, zabezpieczanie miejsc zagrożonych).
W okresie zimowym współpracowano z służbami odpowiedzialnymi za zimowe utrzymanie dróg i ciągów pieszych.
Straż Miejska uczestniczyła w spotkaniach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku i jest jednym z realizatorów „Powiatowego Programu zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019-2025”.
Komendanci pozyskiwali informacje z zakresu nowych uprawnień SM oraz zmian w przepisach prawa (w większości drogą e-mail).
Współpracowano z firmą FB Servis w zakresie nieprawidłowości dotyczących gospodarki odpadami, swobody dojazdu do punktów odbioru śmieci.
Straż Miejska czynnie uczestniczyła w pracach i kontrolach Komisji do spraw zwalczania i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Straż Miejska nadzorowała obsługę i bieżącą konserwację monitoringu miejskiego, w tym dokonano wymiany uszkodzonych 2 kamer na nowe oraz powstanie nowego punktu na skrzyżowaniu ul. Byczyńska i Sienkiewicza. Dokonano zmian w punkcie Rynek 17, dodano 3 kamery stałe do istniejących punktów z kamerami zew. obrotowymi.
Monitoring w zakresie bezpieczeństwa, ładu i porządku był wielokrotnie pomocny SM jak i KPP w w realizacji swoich zadań (42 wniosków).
Wydano w 2024 r., zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Kluczborka 31 zezwoleń stałych na wjazd na drogi gminne objęte zakazem ruchu (B-1).
Współpracowano z Opolskim Centrum Leczenia i Rehabilitacji Zwierząt Dzikich „AVI” do którego dostarczono kilkadziesiąt zwierząt i ptaków potrzebujących opieki i pomocy.
Pięć dni w tygodniu dostarczano posiłki do jadłodajni.
Każdego dnia (od poniedziałku do piątku) rabatowano bilety parkingowe (zgodnie z regulaminem). Około godziny 17:00 otwierano szlabany wjazdowe z parkingu.
Ustalenie danych osób uchylających się od wnoszenia opłat za parkingi płatne w celu windykacji należności przez administratora.
Komendant SM występował z ramienia UM jako kurator w sądzie w sprawach związanych z wymeldowaniami osób z pobytów stałych.
Straż Miejska świadczyła usługi w zakresie przewożenia osób i towarów dla UM w Kluczborku.
Liczba zdarzeń / interwencji OSP w 2024 r.
Liczba strażaków OSP w 2024 r.
Liczba strażaków OSP posiadających uprawnienia do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych w 2024 r.
Gmina Kluczbork zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy występuje 9 jednostek OSP:
OSP Kuniów
OSP Bogacica
OSP Biadacz
OSP Kujakowice Dolne
OSP Kujakowice Górne
OSP Bąków
OSP Łowkowice
OSP Bażany
OSP Borkowice.
OSP Kuniów, OSP Biadacz oraz OSP Bogacica działają w strukturach Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego i dodatkowo pełnią służbę zabezpieczenia obszaru chronionego Jednostki Ratowniczo Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku.
Ochotnicze Straże Pożarne w swoich szeregach skupiają 308 strażaków OSP w tym 159 strażaków ratowników OSP posiadających uprawnienia do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.
Realizują działania ratownicze poprzez :
walkę z pożarami lub innymi klęskami żywiołowymi,
ratownictwo techniczne podczas zdarzeń drogowych,
ratownictwo ekologiczne,
ratownictwo medyczne,
współpracę z jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz Policji.
Jednostki OSP uczestniczyły w 449 interwencjach na terenie gminy Kluczbork oraz brały aktywny udział w usuwaniu skutków powodzi na ternach południowych województwa opolskiego.
W ramach realizacji zadania własnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej gmina zapewnia jednostkom OSP:
obiekty, tereny, pojazdy i sprzęt specjalistyczny, środki ochrony indywidualnej, umundurowanie i środki łączności oraz ich utrzymanie,
ubezpieczenie strażaków ratowników OSP i kandydatów na strażaków ratowników OSP oraz członków młodzieżowych drużyn pożarniczych i dziecięcych drużyn pożarniczych, w tym ubezpieczenie grupowe, od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków, podczas wykonywania powierzonych zadań,
badania lekarskie strażaków ratowników OSP przeprowadzane w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do udziału w działaniach ratowniczych;
ekwiwalent pieniężny dla strażaków ratowników OSP, którzy uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu.
Na zrealizowane zadań własnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej w 2024 r. wydatkowano z budżetu kwotę 956.285 zł .
Jednostki OSP posiadają pełne zabezpieczenie finansowe na utrzymanie i realizowanie zadań związanych z ochroną ludności i zwalczeniem zagrożeń.
Zakup nowego samochodu do Straży Pożarnej w Kuniowie